
Arrest at The Sun spreads Murdoch hacking scandal

Written by computathug
Sunday, 06 November 2011 04:03 - Last Updated Sunday, 06 November 2011 21:54

By RAPHAEL G. SATTER

  

A journalist at Rupert Murdoch's The Sun tabloid has been arrested on  suspicion of police
corruption, British media reported Friday, a  development that spreads the taint of scandal to the
country's  biggest-selling newspaper.

  

U.K. broadcasters and newspapers identified the journalist as  award-winning editor Jamie
Pyatt, whose name appeared on one of The  Sun's most sensational scoops -- a story with a
photograph showing  Prince Harry attending a costume party dressed in Nazi garb.

  

The Associated Press could not immediately confirm whether Pyatt  had been arrested,
although the Sun's publisher, News International,  confirmed that one of its current employees
had been detained. Police  said only they had apprehended a 48-year-old man "outside of
London" and  had brought him to the capital for questioning. Public records show  that Pyatt
lives in Windsor, just outside of London.

      

Word of Pyatt's arrest first broke on Twitter, where photographer  Alison Webster, who has
worked for the Sun, said Pyatt had been  arrested. Contacted by the AP, Webster said she was
only repeating  something she'd heard from a colleague.

  

Police said later Friday that the suspect was bailed until March pending further questioning.

  

The Sun is Britain's highest-circulation daily, putting out more  than 2.7 million copies a day,
according to Britain's Audit Bureau of  Circulation. It was once one of Murdoch's most profitable
papers and  until recently wielded considerable political influence -- the paper  famously claimed
to have swung the 1992 election in favor of Britain's  right-leaning Conservatives.

  

An ethics scandal at the Sun could mean further legal and  financial problems for Murdoch's
global media empire, which has already  had to write off $91 million in restructuring costs linked
to the  closure of its now-defunct News of the World tabloid. The paper was shut  down in July

 1 / 3



Arrest at The Sun spreads Murdoch hacking scandal

Written by computathug
Sunday, 06 November 2011 04:03 - Last Updated Sunday, 06 November 2011 21:54

after it emerged that its staff had routinely intercepted  the cell phone voicemails of public
figures -- including celebrities,  sports stars, politicians, and even crime victims.

  

The scandal has shaken Britain's establishment, leading to the  resignation of the prime
minister's top media aide -- a former News of  the World editor -- and two of the country's most
senior police  officers.

  

More than a dozen journalists, most of them former News of the  World employees, have since
been arrested. More revelations about  wrongdoing at the tabloid could still emerge.

  

British police say the paper could have targeted over 5,795  people in its relentless quest for
scoops, and the company faces 60  active lawsuits related to the phone hacking, according to
Tamsin Allen,  a lawyer who's coordinating the litigation. Costs are expected to run  into the
tens of millions of dollars.

  

In a bid to control its legal fees, News International said  Friday it was unrolling a compensation
program supervised by a retired  judge that would settle cases quickly and out of court.

  

News International called the program "a speedy, cost-effective  alternative to litigation" for
people who had been spied upon by the  News of the World, although victims' lawyers
suggested the company was  trying to save on attorney's fees.

  

"That's a commercial decision -- they're saving a lot of money on legal costs with this
procedure," said Allen.

  

She acknowledged that some victims could find such a plan useful,  but others might have
questions that "will only be answered if they're  pushed through the courts with the power of
disclosure."

  

Mark Lewis, another victims' lawyer, said it was not clear how  hacking victims would be treated

 2 / 3



Arrest at The Sun spreads Murdoch hacking scandal

Written by computathug
Sunday, 06 November 2011 04:03 - Last Updated Sunday, 06 November 2011 21:54

by an out-of-court settlement system.

  

He did say one of his clients, the family of murdered schoolgirl  Milly Dowler, whose phone was
hacked by reporters investigating her  disappearance, managed to get a 2 million pound ($3.2
million) payout  from News International without going to trial.

 3 / 3


